DATA
Vipps måtte trekke tilbake samtykker fra to millioner kunder etter krav fra Forbrukerrådet
Innhenting av samtykke til datainnsamling fra kundenen, var ikke godt nok forklart.

I flere måneder har Vipps jobbet med å samle inn samtykke fra sine kunder til personalisert markedsføring, ifølge selskapet for å kunne tilby mer relevante opplevelser i appen.
Nå har Vipps Mobilepay fått «tydelig tilbakemelding» fra Forbrukerrådet om at samtykket ikke var godt nok forklart, og kunne vært tydeligere utformet. Det skriver selskapet i en melding (ekstern lenke) sendt ut til kundene via appen.
«Vi har tatt en god kikk i speilet og på arbeidet som er blitt gjort, og kommet frem til at vi kunne ha løst det bedre,» heter det i meldingen.
Derfor trekker Vipps nå tilbake samtykket de ba om fra alle som sa ja til personalisert markedsføring. Det er særlig tre forbedringspunkter i prosessen som trekkes frem:
- Enklere å klikke «nei».
- Tydeligere forklaring av hvilke data selskapet bruker.
- Mer åpenhet om hva dataene skulle brukes til og ikke.
Samtidig varsler selskap at de kommer til å be om samtykke igjen, men ikke før de er «helt sikre på at valget er 100 % tydelig, og at det er minst like enkelt å si nei som å si ja».