DATA

Vipps måtte trekke tilbake samtykker fra to millioner kunder etter krav fra Forbrukerrådet

Innhenting av samtykke til datainnsamling fra kundenen, var ikke godt nok forklart.

Vipps har bedt om samtykke fra kunndene, men ikke på en god nok måte.
Publisert

I flere måneder har Vipps jobbet med å samle inn samtykke fra sine kunder til personalisert markedsføring, ifølge selskapet for å kunne tilby mer relevante opplevelser i appen. 

Nå har Vipps Mobilepay fått «tydelig tilbakemelding» fra Forbrukerrådet om at samtykket ikke var godt nok  forklart, og kunne vært tydeligere utformet. Det skriver selskapet i en melding (ekstern lenke) sendt ut til kundene via appen.

«Vi har tatt en god kikk i speilet og på arbeidet som er blitt gjort, og kommet frem til at vi kunne ha løst det bedre,» heter det i meldingen.

Derfor trekker Vipps nå tilbake samtykket de ba om fra alle som sa ja til personalisert markedsføring. Det er særlig tre forbedringspunkter i prosessen som trekkes frem:

  • Enklere å klikke «nei». 
  • Tydeligere forklaring av hvilke data selskapet bruker.
  • Mer åpenhet om hva dataene skulle brukes til og ikke.

Samtidig varsler selskap at de kommer til å be om samtykke igjen, men ikke før de er «helt sikre på at valget er 100 % tydelig, og at det er minst like enkelt å si nei som å si ja».