KJERNEBANK

Flytter 350.000 kredittkort­kunder fra Tietoevry

Da Sparebank 1 Kreditt og Eika Kredittbank ble til Kredittbanken tidligere i år, førte det til nye omskiftninger i det norske kjernebankmarkedet.

Ronny Smolan, administrerende direktør i Kredittbanken
Publisert Sist oppdatert

I oktober 2023 fullførte Eika Gruppen kjernebankbyttet fra SDC til Tietoevry.  Nå medfører sammenslåingen på kredittområdet at rundt 350.000 kredittkortkunder skal flyttes ut av Eikas nye Tietoevry-løsning og videre til nye Kredittbankens plattform i løpet av 2025.

Udramatisk

For administrerende direktør i Kredittbanken, Ronny Smolan, er det en mye mindre dramatisk beslutning enn det kan høres ut som.

– Helt siden Sparebank 1 Kreditt var i full drift i 2013 har vi brukt TSYS Prime som kjernebankløsning for kortadministrasjon og forbrukslån. I sammenslåingsprosessen ble det besluttet at Eika kredittkort skulle flyttes fra Tietoevry til TSYS Prime som en del av vårt Felles Plattform-prosjekt, sier Smolan til BankShift.

– Det har med andre ord ikke noe å gjøre med rettssaken mellom Sparebank 1 Utvikling og Tietoevrey?

– Nei, ikke i det hele tatt, svarer Smolan.

Alt som gjelder nedbetalingslån som usikret refinansiering og forbrukslån ble flyttet over til ny kjernebankløsning allerede siste uka i januar, mens kreditt skal migreres innen sommeren. Ifølge Smolan vil kundene merke lite til de tekniske endringene.

Amerikansk kjempe

TSYS er opprinnelig et amerikansk selskap, som i dag er del av Fortune 500-selskapet Global Payments. Selskapet er en av de største kortutstederne i verden og håndterer rundt 35 milliarder transaksjoner per år, ifølge egne nettsider.

Selv om de færreste nok har hørt om TSYS og Prime, har selskapet en tung posisjon innen kjernebankløsninger for kreditt i Norge. I tillegg til Kredittbanken og dermed både Sparebank 1 og Eika, har selskapet også levert den samme type løsninger til DNB helt siden 2008 og den svenske banken Entercard bruker også samme kjernebanksystem.

To viktige spørsmål

For Smolan er valget et godt eksempel på to spørsmål han er opptatt av: Når skal Kredittbanken utvikle it-applikasjoner selv, og når skal man kjøpe it-løsninger av andre.

– Kjernesystem for kortadministrasjon er veldig komplekst og en kritisk del av it-arkitekturen vår, men er likevel en hygienefaktor. 90 prosent av denne typen systemer er likt for alle, så det er kostnadseffektivt å kjøpe som hyllevare, sier Smolan og fortsetter:

– Så har vi samtidig gått lenger enn mange i det norske markedet i å utvikle egne løsninger, dette gjelder for det vi kaller «differensiatorer», altså utvikling av tjenester og funksjonalitet som gjør at vi skiller oss ut.

Det handler om egne applikasjoner på onboarding, selvbetjente løsninger for nett- og mobilbank og betjent applikasjon til bruk av sparebankenes rådgivere. Rådgiver-applikasjonen effektiviserer saksbehandling innen funksjoner som AML, kredittvurderinger, oppgjør, svindel og reklamasjoner, servicehenvendelser og spesialengasjement og inkasso.

Et helt spesielt samarbeid

Alt er gjort i samarbeid med Sparebank 1 Utvikling. Ifølge Smolan er det samarbeidet helt spesielt.

– Vi samarbeider tett med en stor enhet i Trondheim med over 40 dyktige utviklere og UX-designere hos SpareBank 1 Utvikling, som utgjør sparebankenes utviklingsteam på funksjonalitet innen selvbetjent, onboarding og betjent på kredittområdet, forteller Smolan.

Han omtaler gjerne sin bank som en «kredittfabrikk» og mener at kombinasjonen av Kredittbanken og Sparebank 1 Utvikling har blitt til det ledene fintech-miljøet innen kreditt, som bygger alt fra kundereiser til selvbetjeningsløsninger.

– Jeg tror ikke mange kjenner til hvor stort utviklingsmiljø vi faktisk er på kredittområdet i Norge, sier Smolan.

LES OGSÅ: