KONKURRANSE

10.000 nye brukskonti i Obos i år: – Kan ikke huske å ha sett så store bevegelser

Stadig flere bruker Obos-banken som hovedbank, ifølge konsernet. Banksjefen tilegnet mye av veksten endringene som gjøres i Sbanken.

Administrerende direktør i Obos-banken, Øistein Gamst Sandlie.
Publisert Sist oppdatert

Obos-banken hadde ved utgangen av fjoråret 56,8 milliarder kroner i utlån, opp 9,1 prosent fra 2022. Innskuddene fra kunder beløp seg til 25,7 milliarder kroner på samme tidspunkt, opp 6,7 prosent fra året før.

– Vi har en god vekst både på innskudd og utlån, og vi forventer en sterk vekst i 2024, sier administrerende direktør i Obos-banken, Øistein Gamst Sandlie, i en børsmelding i sammenheng med publisering av årsrapporten for 2023.

BankShift har tidligere omtalt munnhuggeriet mellom Obos-banken og DNB, etter at Sandlie uttalte at landets største bank drev med en styrt avvikling av Sbanken.

Han fortsetter i tilnærmet samme tone i meldingen. Der skrives det at det er opprettet 10.241 nye brukskontoer i Obos-banken hittil i år, som er seks ganger så mange som samme periode i fjor.

– Den klart viktigste er DNBs kjøp av Sbanken og at de nå snart legger ned nettbanken til Sbanken. Det tror jeg har fått mange til å flytte på seg, sier Sandlie.

I korte trekk: Obos-banken i 2023

Et knippe nøkkeltall årsrapporten for 2023. Tilsvarende tall i samme periode i fjor i parentes. 🟢🟡🔴

🟢 Egenkapitalavkastning: 8,6% (6,0%)

🟢 Brutto utlånsvolum:  56,8 mrd. (52,0 mrd.)

🟢 12 måneders utlånsvekst: 9,1% (6,5%)

🟢 Kostnadsprosent:  40,2% (38,9 %)

🟢 Resultat etter skatt:  383 mill. ( 255 mill.)

🔴 Tap:  13 mill. (6 mill.) 

🟢 Netto renteinntekter:  811 mill. (562 mill.) 

🟢Netto rentemargin:  1,25% (1,01%) 

🔴 Ren kjernekapital: 19,4% (21,4 %)

🔴 Innskuddsdekning: 45,2% (47,9 %)

Store bevegelser

DNB planlegger å gjøre en historisk stor teknologisk flytteoperasjon i påskeuken, der Sbanken flyttes over på DNBs plattform. I samme håndvending legges nettbanken til Sbanken ned, og en ny app lanseres.

Den prosessen tror Sandlie at Obos-banken vil nyte godt av. 

– Vi har oppbemannet på kundesenteret, da det har vært vanskelig å ta unna alle henvendelsene vi har hatt så langt i år.

Da resultatene for fjorårets fjerde kvartal ble kjent tidligere i år, skrev BankShift at Obos-banken tapte terreng i privatmarkedet. Da uttalte Sandlie at de hadde brukt tid på å rigge seg for å konkurrere med nettopp konsepter som Sbanken den kommende tiden. I årsrapporten vises det blant annet til at 20 prosent flere kunder bruker Obos som hovedbank. 

– Jeg kan aldri huske å ha sett så store bevegelser blant kundene i bankmarkedet som nå. Vi opplever en sterk tilstrømming av kunder, og Obos-banken er en av bankene som har merket det største trykket, sier Sandlie i meldingen.