KOMMUNIKASJON
Bankenes beste reklamefilmer i 2024: – Noe altfor få merkevarer gjør
Hvem laget den beste reklamefilmen i året som gikk? Kreative ledere fra to av landets mest toneangivende byråer forklarer hvilke som er deres favoritter – og hvorfor.
I året som gikk i vår redaksjon, var det knapt en uke uten minst én artikkel om hvordan konkurransen i finansnæringen tilspisser seg. I et marked der kampen om kundene er knallhard, har merkevarebygging blitt viktigere enn noensinne.
Spørsmålet som da naturlig melder seg, er hvilke banker og finansforetak som hadde de beste reklamefilmene i 2024, og hvorfor? BankShift har forhørt seg med kreative ledere i to av landets ledende reklamebyråer.
Blir ofte feigt
Øyvind Waage, kreativ leder byrået Per Høj, har flere favoritter fra året som har gått.
Han trekker frem Vipps sin tæppe-kampanje, med filmen «Husk å glemme lommeboka» fra byrået Try, Danske Bank sin «Ferdig forhandlet rente»-film laget av Anorak, og Per Høj sin egen «Det er fort gjort å være sent ute»-serie for Storebrand.
Se reklamefilmene lenger ned i saken!
– Det er muligens et generelt problem at bank og finans-reklame blir feig og trygghetssøkende, og det er jo ikke disse, sier han om hvorfor han har valgt disse filmene. Han tror noe av suksessoppskriften med alle tre filmene, er at hovedpersonene er «folk med noe sant og relaterbart ved seg».
– Disse filmene viser ikke polerte, perfekte mennesker, men i stedet ekte, rare folk med litt sjarm. Å by på en innrømmelse i stedet for kun å skryte, er noe altfor få merkevarer gjør når de skal forsøke å nå igjennom til folk, sier Waage.
Danske spioner
Jens Petter Aarhus, kreativ leder i byrået Anorak, forteller at han også er glad i Vipps-reklamen om å huske å glemme lommeboka, samt hvordan Vipps markedsførte lanseringen av betalinger i Norden med reklamefilmen med den danske spionen, laget av byrået &Co.
Denne reklamefilmen toppet reklamebørsen for juni med 42 prosent positiv mottagelse.
– Vipps er generelt gode på humor, sier Aarhus.
Peker nese mot DNB
Aarhus trekker også frem Sparebank 1-gruppens reklame for fondssparing, laget av Morgenstern, som en god reklame.
– Denne reklamen er med på å folkeliggjøre sparing med et humoristisk stikk til Norges største bank, mener Aarhus.
Aarhus vil også gi honnør til overnevnte Per Høj og Waage for Storebrand-kampanjen "Det er fort gjort å være sent ute".
– Jeg synes de er veldig morsomme og treffer veldig bra på målgruppa. Og det inkluderer meg selv!
I tillegg vil han «ydmykt» trekke frem Anoraks egen reklame for BankID, kalt "Glupsk Nonne", som spiller på den tilfeldige sammensetningen av ord som ble brukt for verifisering i BankID-appen, som da var på vei ut i vinteren 2024.
Denne var på kortlisten til publikumsprisen Gullfisken i februar 2024.
Viktig med humor
Waage mener at spesielt reklame mot pengesterke folk, kanskje oftest investeringsrelatert, blir selvhøytidelig og uengasjerende. Da blir ofte oppskriften pene, rike folk i fine klær på et dyrt sted med bekymringsfrie liv, fordi avsender tenker det er en slik tilværelse målgruppa drømmer om, ifølge Waage.
– Liker kanskje ikke rike folk å le eller rives med like mye som resten av oss?, spør han retorisk.
Han trekker frem sin egen arbeidsplass sitt arbeid med pensjons-kampanjen Det er fort gjort å være sent ute, for Storebrand.
– En typisk feig markedssjef kunne sagt: "En fyr som er bakpå, passer ikke med Storebrand! Vi er jo et skritt foran, ikke to bak!" Derfor hadde mange laget disse filmene uten en glemsk, urolig eller utdatert hovedperson. Og tenk hvor forglemmelige og intetsigende disse filmene hadde vært da!
LES MER OM KOMMUNIKASJON: