BETALING

Checkout-kjempe gjør mobilen til kortterminal

Kustom, tidligere Klarna Checkout, hevder de er først i Norden med løsning som synkroniserer fysisk handel og netthandel i ett system.

Jesper Eriksson, kommersiell sjef i Kustom
Publisert

Butikkenes tradisjonelle og litt klumpete betalingsterminaler der man tæpper kort eller telefon i betalingsøyeblikket, er sakte, men sikkert i ferd med å forsvinne. 

Kravet om dedikert maskinvare for å kunne ta imot betalinger forsvant for cirka fem år siden. Siden har det pågått et omfattende kappløp for å komme i gang med software-baserte kassesystemløsninger som kan lastes ned som en app på et nettbrett eller en mobiltelefon.  

Samler fysisk og digital betaling

Nå lanserer svenske Kustom støtte for fysiske betalinger i sin digitale checkout-løsning.  Det betyr at en forhandler kan håndtere både digitale og fysiske transaksjoner i et system med en kontinuerlig synkronisering, slik at ordrehåndtering, regnskap og utbetaling alltid er oppdatert mellom de to universene – noe som ofte blir kalt  «unified commcerce».  

– Som første nordiske aktør synkroniserer vi all handel i ett og samme system, enten det skjer fysisk eller på nett. Dette gjør det også enklere for forhandlerne å følge kundereisen og bygge lojalitet, sier Jesper Eriksson, kommersiell sjef i Kustom, i en pressemelding.

Nordens største aktør

Selv om Kustom fortsatt har en del merkevarebygging å gjøre, er den digitale checkout-løsningen de nå forbedrer alt annet en ukjent. Den var frem til i fjor høst kjent som Klarna Checkout, og har vært et tung aktør innen netthandel det siste tiåret.

Ved tiden for navnebyttet fantes 24.000 nettbutikker på kundelisten og det årlige transaksjonsvolumet var på drøyt 150 milliarder svenske kroner. Med en markedsandel på cirka 20 prosent regnes den som Nordens største digitale kasseløsning. 

Store gevinster

Eriksson mener lanseringen vil kunne føre til store endringer:

– Dette gjør fysisk handel mulig for hvilken som helst forhandler.  Vi tror det foreligger enorme gevinster for store som små butikker. Mindre aktører kan eksempelvis enkelt åpne pop-up-butikker uten å måtte investere i kostbar maskinvare som betalingsterminaler.

For større forhandlere mener han løsningen kan gi økt fleksibilitet og kundeopplevelse, for eksempel ved at man ta betalt ute på butikkgulvet.   

Løsningen skal rulles ut til kundene i løpet av året. Nysgjerrige aktører kan melde seg på for betatesting.