BETALING

Klarna Checkout blir til Kustom

Nordens største digitale kasseløsning bytter navn og presenterer ambisiøse vekstplaner.

Kustoms ledergruppe: F.v.: Rasmus Fahlander, Kamjar Hajabdolahi, Kim Westerlund, Jesper Eriksson og Alexander Olsson.
Publisert Sist oppdatert

Rett før sommeren ble det kjent at den svenske fintech-giganten hadde bestemt seg for å selge den digitale kasseløsningen Klarna Checkout til et konsortium av svenske investorer. Ifølge svenske aviser var prisen på 5,4 milliarder svenske kroner. 2 milliarder i betaling for virksomheten og cirka 3,4 milliarder kroner fra en avtale om fremtidig inntektsdeling.

Denne uken ble salget avsluttet og den nye ledelsen med Kamjar Hajabdolahi i spissen kunne avsløre at det nye navnet på selskapet blir Kustom.

Bra utgangspunkt

Med 24.000 nettbutikker på kundelisten og et årlig transaksjonsvolum på mer enn 150 milliarder svenske kroner, blir det en nystart for en posisjon som Nordens største digitale kasseløsning.

– Vi har en utrolig sterk kundebase, vi er lønnsomme og har finansiering til kompletterende strategiske oppkjøp. Det er et meget bra utgangspunkt, sier Hajabdolahi som blir administrerende direktør i Kustom Checkout i en pressemelding.

– Nå skal vi først og fremst legge alle krefter på å videreutvikle vår infrastruktur, slik at vi neste år kan utvide kundtilbudet, for eksempel med nye betalingsmåter, legger han til.

Samarbeid med Stripe

Det siste skal gjøres ved hjelp av et omfattende strategisk partnerskap med den amerikanske betalingskjempen Stripe, som presentert samtidig med det nye navnet. 

 Stripe skal gjøre det mulig for Kustom å raskt integrere nye funksjoner og betalingsmåter.

– Vi har store ambisjoner. For eksempel skal nettbutikker kunne gi kasseløsningen en egen visuell identitet, og tilpasse checkout-opplevelsen slik at betaling. valuta, frakt med mer blir optimert til den egne forretningen, sier Hajabdolahi.

Mange blir med fra Klarna

I tillegg til Hajabdolahi vil ledelsen i Kustom bestå av den en rekke tidligere Klarna-topper.

Den tidligere Sverige-sjefen i Klarna, Jesper Eriksson, som blir kommersiell sjef. Ny produktsjef  blir Rasmus Fahlander, som var ansvarlig for Klarna Checkout. Finanssjefen Alexander Olsson, kommer fra samme rolle i Klarna US og den operasjonelle sjefen Kim Westerlund var tidligrere Head og Merchant Operations i Klarna. 

Den nye ledelsen ønsker ikke bare å befeste sin posisjon i det nordiske markedet, men forbedre posisjonen i Europa. I pressemeldingen kommer det frem at selskaper ser gode muligheter til vekst både i Storbritannia og Tyskland.