KOMMUNIKASJON
De blir Danske Banks nye talerør i Norge, og har strategien klar
Når den nordiske storbanken staker ut en ny kurs som ren bedriftsbank her til lands, må også budskapet spisses. Nå henter den nylig tiltrådte kommunikasjonsdirektøren Silje Linnerud Næss sin tidligere kollega Anna-Lena Nordling fra Norwegian, for å håndtere pressen.
Rett før hun gikk ut i mammaperm, landet Silje Linnerud Næss i 2022 jobben som kommunikasjonsdirektør i Danske Bank Norge. Nå er hun i gang, og noe av det første hun gjør er å hente tilbake sin tidligere kollega Anna-Lena Nordling fra et opphold i Norwegians presseteam, for å bekle rollen som pressesjef i banken.
De to kom først til Danske Bank i 2017. Før det jobbet Næss med kommunikasjon i over 15 år. Hun har høstet erfaring fra TV- og PR-bransjen, og kom fra stillingen som kommunikasjonssjef i SpareBank1 Gruppen.
Nordling vender på sin side tilbake til Danske Bank etter et drøyt år i Norwegian, der hun som del av presseteamet hadde ansvaret for kommunikasjon om bærekraft og finans. Hun har tidligere holdt i både intern og ekstern kommunikasjon i flere av Danske Banks forretningsenheter, og har også bakgrunn fra PR-byrået Burson-Marsteller.
– Bankene er helt sentrale for verdiskapningen som skjer i næringslivet og samfunnet generelt. Sektoren bidrar blant annet vesentlig til den helt nødvendige «grønne» omstillingen som skal til for at vi når klimamålene. Bankene finansierer de tunge investeringene som behøves for at både små og mellomstore bedrifter skal kunne omstille seg, helt frem til de store kraft- og energikonsernene, sier Næss.
Hun hevder at Danske Bank helt i toppsjiktet, både i Norden og på verdensbasis, med såkalt grønn finansiering - og at det er her den største utfordringen ligger for bankens kommunikasjonsteam.
– Danske Banks nye strategi bunner i dette; vi skal være en driver for bærekraftig utvikling i de nordiske landene. Å kommunisere denne betydelige samfunnsrelevansen er noe vi har en ambisjon om å bli enda bedre på.