KARRIERE
DNB-topp går til whisky-startup
Aina Lemoen Lunde skal lede Feddie Ocean Distillery inn i en ny vekstfase.
Feddie Ocean Distillery på Fedje nord for Bergen har hentet inn en ny toppsjef med tung erfaring innen merkevareledelse og markedsføring. Aina Lemoen Lunde blir ny administrerende direktør for det kvinneeide whiskydestilleriet, melder selskapet i en pressemelding.
Lunde kommer fra stillingen som Executive Vice President i DNB, hvor hun blant annet ledet arbeidet med #huninvesterer. Hun har tidligere jobbet for internasjonale selskaper som Coca-Cola og Leo Burnett, samt norske aktører som PR-operatørene og Bryggeriforeningen.
– Jeg er imponert over hva Feddie har klart å skape med et unikt investornettverk for kvinner og internasjonal anerkjennelse av kompetanse og produkter. Det blir utrolig spennende å få bli med på dette norske merkevareeventyret, sier Lunde.
Eies av 1050 kvinner
Feddie Ocean Distillery er Norges eneste økologisk sertifiserte whiskydestilleri og eies av 1050 kvinner. Selskapet lanserte nylig sin første whisky og har 1200 whiskytønner på lager, klare for vekst og senere eksport.
Gründer og hovedaksjonær Anne Koppang uttaler seg om ansettelsen:
– Aina har akkurat den bakgrunnen vi ønsker oss for å ta Feddie videre og ut i verden. Feddie vil gjøre en forskjell med mer enn økologisk håndverksbrennevin. Vi vil bidra til at flere kvinner tør å ta risiko, investere og eie, for en modigere og mer likestilt fremtid, sier Koppang.
Lunde, som nylig fullførte Advanced Management Program ved Harvard Business School, ser frem til å ta fatt på oppgaven:
– Feddie har alle forutsetninger for å lykkes, og verden er nå i ferd med å oppdage Norge som whiskyproduserende region. Å styrke destilleriets unike posisjon i Norge og videreutvikle grunnlaget for å etablere Feddie som en internasjonal aktør, er en oppgave jeg virkelig gleder meg stort til å ta fatt på, sier Lunde.
Saken ble først publisert i vår søsteravis Shifter.
LES MER OM AVGANGER I DNB: