BEDRAGERI
Ga fra seg all påloggingsinfo til SMS-svindler – nå må banken punge ut
En mann ga fra seg all påloggingsinformasjon på oppfordring fra en SMS – nå må Sparebank 1 Østlandet betale regningen.
En kunde i Sparebank 1 Østlandet
fikk en melding på telefonen om at det var uvanlig aktivitet på kundens BankID.
Kunden trykket på en lenke i meldingen og oppga informasjon om bankkonto,
personnummer, kode fra kodebrikke og personlig passord. Like etter ble det
gjort en transaksjon til kryptobørsen Binance på 13.500 kroner med mannens BankID,
det skriver Finansklagenemnda i en avgjørelse.
Kunden reklamerte og banken mente at han hadde opptrådt grovt uaktsomt og holt ham ansvarlig for en egenandel på 12.000 kroner og tilbakeførte 1.500 kroner. Deretter ble saken sendt inn til Finansklagenemnda. Ifølge kunden trykket han på lenken for å åpne BankIDen og mente derfor at han ikke hadde opptrådt grovt uaktsomt.
Ifølge Finansklagenemnda ga meldingen inntrykk av å komme fra Sparebank 1 og innholdet i tekstmeldingen fremsto ikke som åpenbart utroverdig. Likevel påpeker nemnda at teksten i lenken er lite opplysende og var egnet til å vekke mistanke.
Selv om kortholderen burde ha utvist større forsiktighet enn han gjorde da han åpnet tilsendt lenke og la fra seg konto- og sikkerhetsinformasjon, finner nemnda at terskelen for grov uaktsomhet ikke er oppfylt i saken. Kortholderen kan derfor ikke holdes ansvarlig for egenandel på 12.000 kroner, konkluderer Finansklagenemnda.