BANKBYTTE
Han skal sørge for at flere bytter til Bulder: – Det betyr lite at bankbransjen mener at det er lett
Kommersiell leder i Bulder, Eirik Bakke, mener for få bytter bank – nå får han ansvaret for finne ut hvorfor ikke flere kunder gjøre det.
Eirik Bakke har vært markedssjef i Bulder siden konseptet startet opp i 2019. Nå har han fått et utvidet ansvar som kommersiell leder i konseptet. Han forklarer at ansvaret har gått fra å få kundene inn i butikken, til hele kundereisen. Fra de får vite om Bulder, til de flytter lånene sine.
– I undersøkelser svarer 25 prosent at de vurderer å bytte bank til Bulder, noe som er betydelig høyere enn vår nåværende markedsandel på rundt 2 prosent. Det viser at potensialet vårt er gigantisk, og at vi vil ha mer igjen enn noen andre på å optimalisere kundereisene våre og gjøre bankbytte så enkelt som mulig, forklarer Bakke til BankShift.
Bulder samler inn så mye data som mulig og bruker den til å finne ut hvor i prosessen det stopper opp for kundene.
– Bankmarkedet i Norge er fortsatt veldig lite mobilt, rundt 4 prosent bytter bank i året. Det vil si at en person i snitt bytter bank etter hvert 25. år. Hadde det vært like stor mobilitet i bankbransjen som i andre bransjer, ville vi sett helt andre markedsandeler mellom bankene enn dagens. Med større mobilitet ville ikke banker med relativt misfornøyde kunder klare å være like store som de er nå, sier Bakke.
At det er rundt 4 prosent som bytter bank i året kommer fra Bankundersøkelsen 2024 fra Epsi.
Usikker på store beslutninger
Bakke mener at folk blir usikre når det er store beslutninger som skal tas.
– Det betyr lite at bankbransjen mener det er lett å bytte bank, når så få gjør det. Vi tror at folk blir usikre, for eksempel på om pengene kommer inn på riktig konto eller om alle avtalegiroene blir betalt. Sistnevnte har vi laget en løsning for som vi har fått god respons på fra dem som faktisk konverterer, forklarer Bakke.
Noen ganger er det mottilbud fra banken der kundene har lån som stopper dem. Bakke forklarer at andre banker ofte ikke tror de behøver å matche tilbudet fra Bulder, og han mener det er fordi andre banker forventer at kundene ikke vil orke å ta jobben med å bytte bank.
– Erfaringen vår viser at mange norske banker nøyer seg med å tilby halve besparelsen kunden kunne fått ved å gå til en annen bank, fordi de stoler på at friksjonen i et bankbytte gjør at halvparten er nok til å pasifisere kunden. Om norske bankkunder opplever at det blir enklere å bytte bank vil vi utvilsomt se tøffere priskonkurranse som betyr bedre renter for kundene. Det gir meg heftig motivasjon for å jobbe for å redusere friksjon og øke mobilitet i bransjen, konstaterer Bakke.
A/B-tester hvor det stopper opp
Bulder A/B tester mye og direktør i Bulder, Simen Eilertsen, har tidligere sagt til BankShift at hyppig prøving og feiling er med på å drive veksten i konseptet som nylig passerte 60 milliarder kroner i utlån. Bakke sier at han og teamet hans på fire personer skal bruke A/B testing til å fjerne friksjon for kundene.
– Vi ser jo hvor i prosessen det stopper opp og da gjelder det å finne ut hva som har gjort at det stopper, sier Bakke.
– Hvordan kan dere bruke A/B testing til å finne ut hvorfor folk velger å stoppe?
– Ingen kan på forhånd vite nøyaktig hvilke tiltak som vil virke. Derfor tester vi oss systematisk og vitenskapelig frem til hva som fungerer best for kundene gjennom A/B-tester. Enklere bankbytte vil tvinge frem økt konkurranse mellom bankene, bedre betingelser for kundene og gjøre det vanskeligere for store banker å ignorere misfornøyde kunder. Vi tror det ligger stort potensial i å knekke denne nøtten, både for oss og for norske bankkunder smiler Bakke.