SBANKEN
Har fått 30 ganger flere kunder fra Sbanken enn normalt
Det er ikke bare bankene som får nye kunder etter den siste beskjeden fra DNB til Sbanken-kundene. Både Kron og Nordnet melder om heftig pågang av folk som vil flytte aksjesparkontoen sin.
– For gjengen vår på operations og kundeservice har det vært hektisk de siste dagene. Vi merket det allerede tirsdag ettermiddag, og det har fortsatt gjennom gårsdagen og dagen i dag, sier Jarle Holm, operativ sjef i Kron til BankShift.
Han forteller at Kron på torsdagen hadde 51 ganger flere flyttinger fra Sbanken sammenlignet med en vanlig dag, og for uken som helhet regner han med at med at spare-appen til Storebrand vil ha fått 30 ganger så mange nye aksjesparkontoer som normalt. Hva det betyr i absolutte tall, har imidlertid Bankshift ikke fått svar på ennå.
– Vi har sett bevegelser tidligere, eksempelvis i mars 2022, da Sbanken-salget ble kjent, var det mange kunder som flyttet aksjesparekontoen sin til oss. Men denne uka er det allerede torsdag tre ganger så mange som sist, sier Holm.
Norges-sjef i Nordnet, Mari Rindal Øyen, har også merket av at flere vil flytte aksjesparkontoene sin.
– De siste to dagene har vi sett omtrent en tidobling i antallet flytteforespørsler av aksjesparkonto per dag fra kunder som kommer fra Sbanken, sier Øyen.
– Hvor mange får dere til vanlig?
– Det kan jeg ikke gå inn på, men det er ikke slik at det har gått fra én til ti.
Nordnet passerte akkurat 400.000 kunder i Norge og har hatt en sterk kundevekst de siste året og inn i 2024. Og det er ikke bare fra Sbanken-kunder, som interessen har vært stor denne uken.
– De to siste dagene har vi hatt 50 prosent flere nye kunder per dag enn normalt, sier Øyen.
Stor pågang hos Bulder ...
En rekke av de bankene som har fått mange nye kunder etter tidligere beskjeder til Sbanken-kundene, melder om en ny stor bølge denne uken.
Bulder-sjef Simen Eilertsen melder at kundene har rent inn den siste dagene. Banken skal ha fått 2000 nye kunder og opprettet 1500 nye sparekontoer.
– Pågangen hos oss kan sammenlignes med når oppkjøpet først ble kjent. Dette er en av de største bølgene vi har sett, sier Eilertsen til Nettavisen.
– Siden nyheten har vi på under to dager gitt tilbud for cirka 1,5 milliarder i boliglån.
... og Obos-banken
Obos-banken har også merket en sterk pågang og måtte torsdag legge opp en advarsel på sine hjemmesider om at det var stor pågang på kundesenteret.
Ifølge kommunikasjonsdirektør Thomas Skjennald i Obos hadde 356 kunder tatt kontakt med bankens kundeservice 20 minutter før stengetid.
– På en normalt hektisk dag har vi rundt 200 som ringer inn, sier Skjennald til NRK.
– At dette kan ha en sammenheng med at DNB i dag annonserte å legge ned Sbankens nettbank, ser jeg ikke bort ifra, legger han til