RESULTAT

Klarna fortsetter å kutte kostnader med KI

Klarna fortsetter å legge frem stadig bedre kvartalsresultater. Om selskapet er lønnsomt eller ikke avhenger av hvilken rad i rapporten man velger å se på

Sebastian Siemiatkowski, konsernsjef og gründer i Klarna.
Publisert

Den svenske fintech-kjempen la frem tallene for første kvartal sent torsdag ettermiddag. De viser at  selskapet økte driftsinntektene med med 29 prosent til 6,4 milliarder svenske kroner, opp fra 5,0 milliarder i samme periode året før.

En viktig årsak til det er at virksomheten i USA vokste med 38 prosent i perioden og dermed forsterker posisjonen som det største markedet for Klarna.  

KI ender kostnadsbildet

Samtidig som driftsinntektene vokser så synker driftskostnadene med 11 prosent, fra 3,61 milliarder til 3,22 milliarder svenske kroner.

Klarna-sjefen Sebastian Siemiatkowski konstaterer i en uttalelse at inntektsveksten sammen med «KIs evne til å kutte driftskostnadene har gjort vi igjen har levert et lønnsom kvartal og en betydelig forbedring av driftsresultatet med 727 millioner svenske kroner».

Selskapet skriver også  at «Den fortsatte innføringen av KI-teknologi har bedret effektiviteten betydelig, noe som har ført til en bedre operativ vektstangseffekt og lønnsomhet»

Pluss eller minus

Resultatet Siemiatkowski refererer til er altså det som inkluderer engangskostnader, av- og nedskrivninger. Det endte med et overskudd på 229 millioner kroner, sammenlignet med et underskudd på 498 millioner samme kvartal i fjor. 

Velger man å flytte blikket helt ned i bunn på rapporten så er situasjonen enn annen når det kommer til resultat etter skatt. Det endte på minus 323 millioner svenske kroner.

Det er likevel 74 prosent bedre året før, da underskuddet var på 1,25 milliarder kroner.