KUNDEUNDERSØKELSE

Landkreditt øker mest i EPSI: – Vi bruker ikke chatbots

Banken kommer på andreplass i kundertilfredshets-undersøkelsen EPSI, og tror deres fokus på service har vært utslagsgivende.

Digita- og markedssjef Petter Remen Hanssen i Landkreditt Bank.
Publisert Sist oppdatert

Landkreditt Bank tar pallplass som nest-beste bank på EPSI-undersøkelsen med 77,6 poeng, kun slått av Bulder.

Undersøkelsen viser at kundetilfredsheten har økt med 4,1 prosent. Landkreditt har med det klatret opp fra sjuende plass i fjor, da de fikk 73,5 poeng, og har den største økningen blant alle bankene.

– Dette er selvfølgelig noe vi er veldig fornøyd med, sier Petter Remen Hanssen, leder for Marked & Digital i Landkredittkonsernet. 

Landkreditt Bank var først ut med å sette ned renten i mars, noe som ga rekordhøy pågang i trafikk, lånesøknader og kundevekst.

– Vi var først ute med å sette ned renten, og det fikk mye oppmerksomhet. Vi ser også resultater av det kontinuerlige forbedringsarbeidet vårt, spesielt når det gjelder kundeopplevelse, bankløsninger og digitale verktøy, sier Remen Hanssen.

Pris og teknologi

Undersøkelsen av i år viser at pris er noe kundene legger mer vekt på en noen gang, og at det tidvis kan se ut til å trumfe lojalitet. 

EPSI-undersøkelsen viser i tillegg at flere kunder har negative opplevelser med chatbots. Remen Hanssen tror at deres totalpakke fra pris til merkevare og mennesker, trumfer løsninger som chatbots.

– Pris er absolutt viktig, men vi legger stor vekt på å tilby gode kundeopplevelser som gir et totalbilde som kunden blir fornøyd med over tid. Vi bruker ikke chatbots akkurat nå. Teknologi er viktig for oss og vi vurderer kontinuerlig løsninger som kan være til det bedre for kundene, men per nå ser vi at chatbot ikke er noe vi ønsker å satse på, forteller han.