BETALING

Nå må bedriftene begynne å betale for Vipps Logg inn

Fra 1. august er det slutt på gratisbruken.

Vipps Logg inn blir betaltjeneste fra august.
Publisert Sist oppdatert

Vipps Logg inn har helt siden tjenesten ble lansert vært en favoritt til Vipps-sjef Rune Garborg.

 – Vipps Logg Inn kommer over tid til å få samme utbredelse som betaling med Vipps, sa Garborg til Shifter i begynnelsen av 2022.

Da var pandemien fortsatt ikke helt over, og Vipps hadde sett et voldsomt oppsving i bruken av Logg inn, mye fordi restauranter måtte begynne å registrere hvem som var til stede.  Da hadde 700.000 nordmenn benyttet muligheten å logge inn med Vipps, mens 262 brukersteder hadde tatt tjenesten i bruk.

3,5 millioner har logget inn

I dag har 3,5 millioner nordmenn logget seg inn med Vipps enten på nett, i fysisk butikk eller gjennom Vipps fordeler. Og det er cirka 1200  bedriftskunder som bruker Vipps logg inn enten på nett eller i fysisk butikk. 

Det veksten har kommet gjennom gratis bruk. Men det er det altså slutt på fra og med 1. august. Eller for den jevne nordmann vil det fortsatt være gratis å logge inn med Vipps.

For bedriftskundene vil det derimot begynne å koste en slant. Butikker som har opp til 1000 aktive brukere vill måtte betale fra 300 kroner i måneden. Har man mellom 1000-10.000 aktive brukere koster det fra 1000 kroner i måneden og for den som har mer enn 10.000 brukere vil det koste fra 6000 kroner i måneden.

– Hvorfor landet dere på de prisene? 

– Vi mener at denne dynamiske prismodellen balanserer verdien som produktet har, med de produktendringene vi har gjort hittil, og tar høyde for de forenklingene vi skal gjøre fremover, skriver kommunikasjonssjef Caroline Lunde i en epost til BankShift.

– Vil de prisene dekke utgiftene dere har for tjenesten?

– Det er helt klart målet, og at det også skaper rom for å bruke ressurser til å videreutvikle tjenesten. skriver Lunde.

Skal bidra til lønnsomheten

At Vipps nå begynner å ta betalt for Vipps Logg inn henger sammen med Vipps skal nå lønnsomhet før utgangen av 2025.

Det var et av hovedbudskapene da Rune Garborg og finansdirektør Andreas Saastad la frem årsresultatet for 2023 med et tap på litt over én milliard kroner.

Lunde bekrefter at inntektene fra Vipps logg inn er en del av de eksisterende inntektskilder som Garborg og Saastad legger til grunn for å nå lønnsomhetsmålet. 

– Hvor store inntekter estimerer dere med at Vipps Logg inn skal bidra med?

– Dette er en bransje med en del konkurrenter så estimerte inntekter er vi litt hemmelighetsfulle med, skriver Lunde.