ALLMENNYTTIGE FORMÅL
Slår tilbake mot gave-kritikk: – Tildelingene har stor effekt
Konsernsjefen i Sparebank 1 Nord-Norge avviser førsteamansuensis Endre Sirnes' påstanden om at utdelingene er ren markedsføring, og peker på undersøkelser som viser at bankenes gaver har stor effekt. Nå byr Hanne Karoline Kræmer førsteamanuensis Sirnes på kaffe.
I et av de ferske høringsutspillene til Sparebankutvalgets rapport, kritiserer førsteamanuensis i finans ved Handelshøgskolen Universitetet i Tromsø, Endre Sirnes, bankenes praksis med utdeling av gaver til allmennyttige formål, og kaller det hele for en anakronisme.
– Bankene er gode til å skryte av de prosjektene de har støttet, og det virker som at det hovedsakelig er et markedsføringsverktøy, utdyper han i intervjuet med BankShift.
Dette vekker harme i konsernsjefen for Sparebank 1 Nord-Norge, Hanne Karoline Kræmer.
– Jeg understreker at jeg bare har lest intervjuet, og ikke selve høringsinnspillet fra Sirnes. Jeg finner det likevel litt underlig at en førsteamanuensis i finans, som normalt underbygger sine påstander med fakta, velger å synse, slik han her gjør, skriver Kræmer i en e-post til BankShift.
Bare å stikke innom
Kræmer forteller at SpareBank 1 Nord-Norge har foretatt undersøkelser som viser at de allmennyttige tildelingene har stor effekt.
– Sirnes må gjerne stikke innom om han vil ha mer innsikt i dette. Vi holder jo til i samme by, så jeg kan til og med by på en kopp kaffe, sier Kræmer.
Kræmer påpeker også at Sirnes bruker betegnelsen «sparebankstiftelser» i argumentasjonen sin.
– Så det er mulig han ikke peker på oss banker, men på stiftelsene. Men samtidig peker han på kundeutbyttet – som jo kommer fra bankene og ikke stiftelsene, så dette er for meg litt sammenblanding som gjør det vanskelig å vite hva jeg skal mene om utsagnet, sier Kræmer.
Hun sier videre at til påstanden om at kundeutbyttet ikke går ut over allmennytte, vil hun likevel understreke at dette er de samme pengene.
– Deler du ut mer av det ene – blir det mindre til det andre. Uavhengig av hva man måtte mene om effekten, slår Kræmer fast.
LES MER OM KUNDEUTBYTTE: