ARBEIDSLIV

SMN vil ikke kommentere anklage om kjønns­diskriminering

Det ble meldt inn tre tilfeller av diskriminering eller trakassering Sparebank 1 SMN i fjor. Ett var knyttet til opplevd kjønnsdiskriminering i forbindelse med en ansettelsesprosess. – Vi tar alle slike hendelser på alvor, forsikrer banken.

Hovedkontoret til Sparebank 1 SMN i Trondheim.
Hovedkontoret til Sparebank 1 SMN i Trondheim.
Publisert

Det ble meldt inn minst 13 arbeidsrelaterte klager i Sparebank 1 SMN i fjor, går det frem av konsernets årsrapport. Tre av dem handlet om tilfeller av diskriminering, inkludert trakassering. 

I rapporten skrives det at ett av disse tilfellene var knyttet til «opplevd kjønnsdiskriminering» i forbindelse med en ansettelsesprosess.

– Vi tar alle slike hendelser på alvor, og sørger alltid for at de følges opp både av leder og avdeling Mennesker og organisasjon i tråd med rutinen, skriver kommunikasjonssjef Eirin Sørensen Røkke i en epost til BankShift.

Banken vil derimot ikke kommenterer mer detaljert på enkeltsaker, enn det den er pålagt å beskrive i årsrapporten. Blant annet unnlater banken å svare på om og eventuelt hvordan saken ble løst, eller om det har fått konsekvenser internt.

I årsrapporten skrives det følgende om varslingsrutinene i banken:

«Konsernet har egne prosedyrer og kanaler for varsling. I tillegg til at ansatte kan varsle direkte til nærmeste leder eller HR-avdeling, finnes det en ekstern varslingsportal (driftet av KPMG) som gir mulighet for anonym rapportering.»

Mer trusler mot ansatte

Sparebank 1 SMN rapporterer årlig klager og hendelser som er arbeidsrelatert. 

For 2024 var det totalt 13 slike tilfeller blant konsernets drøyt 1.700 ansatte. 

– Vi ser at det er en økning i hendelser hvor våre ansatte opplever truende atferd i møte med eksterne. Dette er fortsatt snakk om få tilfeller, men vi har nulltoleranse for trusler mot våre ansatte og involverer derfor alltid politiet i slike sammenhenger, skriver Røkke i eposten.