TEKNOLOGI

Sparebank 1 legger ned engangskode-appen etter 13 år

Én million kunder må bytte app for å logge seg inn i mobilbanken.

Kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 Utvikling, Christine Meling Christensen.
Publisert Sist oppdatert

Det er halvannet år siden BankID på mobil ble byttet ut med en app, og en horde norske banker måtte få sine kunder til å laste den ned.

Som eneste helnorske aktør valgte Sparebank 1 derimot å beholde sin egen engangskode-app, som de har holdt seg med siden 2011. Omkring én million kunder benytter denne løsningen.

Nå fases Sparebank 1s løsning likevel ut, til fordel for BankID. Det får BankShift bekreftet.

– SpareBank 1 har hatt engangskode-appen som vår egen app siden 2011. Bankene i Norge har imidlertid lang tradisjon i å stå sammen om å utvikle felles, fremtidsrettede løsninger. Utviklingen av BankID-appen har kommet veldig langt siden lanseringen i 2022, og vi ønsker å delta i den videre utviklingen av denne som en felles løsning for banker i Norge – inkludert for våre kunder, skriver kommunikasjonsdirektør Christine Meling Christensen i Sparebank 1 Utvikling i en epost til BankShift.

– Det at de fleste bankene i Norge står sammen om samme app-løsning og videreutvikling av denne, vil også bidra til økt sikkerhet, blant annet gjennom felles utvikling av nye ID-tjenester, mener hun.

Får beskjed

For kundene som bruker engangskode-appen i dag, vil BankID-appen bli den nye løsningen. Kundene vil få beskjed fra banken i sin nett- og mobilbank når de kan bytte app. Engangskode-appen og BankID-appen har i bunn og grunn lik funksjonalitet, og kundene vil kunne bruke den nye appen til det samme som de gjør i dag. 

– I tillegg gir BankID-appen den samme brukeropplevelsen på tvers av brukersteder og banker. Selve overgangen fra engangskode-appen til BankID-appen er enkel og rask. Kundene kan åpne engangskode-appen og trykke på «kom i gang med BankID-appen», eller laste ned BankID-appen i App Store eller Google Play og følge stegene derfra, skriver Meling Christensen.

– Hvordan vurderer dere avhengighetsforholdet - hva gjør dere om BankID er nede?

– BankID er en nasjonal løsning som alle i Norge er avhengig av. Mobilbanken vår bruker biometri som innlogging, og kunden kan derfor logge inn i mobilbanken og gjennomføre betalinger der dersom BankID er nede, forsikrer hun.

Forventer fremstøt fra svindlere

BankID er et yndet objekt for svindlere, og selskapet forventer at kriminelle vil forsøke å utnytte muligheten når det skjer endringer. Christensen i Sparebank 1 ber kunder være ekstra obs nå.

– Kunder vil aldri få SMS eller e-post fra bank eller BankID som ber dem om å logge inn eller laste ned noe via lenker. SpareBank 1 jobber året rundt for å opplyse kundene våre om svindel. I overgangsperioden til ny app, har vi lagt ekstra trykk på svindelinformasjon. Vi minner blant annet om at de aldri må oppgi BankID-passord eller annen sensitiv informasjon, uansett hvem som tar kontakt og spør om dette.