SVINDEL
Tietoevry letter på sløret om kommende funksjoner i kampen mot svindlerne
Norges største kjernebankleverandør tilbyr også sine kunder et omfattende antisvindelsystem. Selv om de kan vise til skremmende tall for fjoråret, utvikles løsningene i takt med problemene.
– Svindelutviklingen er i kontinuerlig endring, en katt-og-mus-lek der svindlerne stadig prøver seg der vi har tettet hull, sier lederen for Tietoevrys forsvarssenter i Mo i Rana, André Moen Eide.
Han kan fortelle at Tietoevry i 2025 skal lansere noen spennende nye funksjoner, og ser mot ekspansjon videre ut i Europa. Dette i en tid hvor svindlerne tar for seg som aldri før, og stadig finner nye måter å tjene penger på.
Eksplosjon i saker
For økningen i svindelsaker vil tilsynelatende ingen ende ta. Moen Eide kan presentere følgende skremmende tall:
- I 2024 håndterte Tietoevry 190.000 svindelsaker, en økning på nesten femti prosent fra året før.
- I 2024 avverget Tietoevry svindel for fire milliarder kroner, mot to milliarder året før.
Det er ikke bare beløpene som øker, men også raten av svindler. I 2022 så Tietoevry i snitt 2,65 svindelsaker per hundre tusen transaksjoner. I 2024 hadde dette tallet hoppet til 5,54, og hittill i 2025 ligger tallene på på 6,22 svindelsaker per hundre tusen transaksjoner.
Trenger kun klarsignal
Tietoevry overvåker transaksjoner på vegne av mange banker i åtte land og håndterer nærmere fire milliarder transaksjoner årlig.
– Når vi oppdager en ny type svindel i én bank, kan vi iverksette tiltak før svindelen sprer seg til andre banker. Dette gir oss en fordel sammenlignet med en mindre bank som kun ser egne transaksjoner, sier Moen Eide.
Han legger til at Tietoevry gjerne skulle bygget mer logikk på tvers av kundeforhold, men at GDPR setter begrensninger. Han mener det burde vært enklere å dele denne typen data for å beskytte kundene bedre.
– Finanstilsynet har nå denne sandkassen for utprøving av nye løsninger, men her er det kun bankene som er invitert. Vi håper det kommer klare og gode regler for hva som kan deles. Mange er redde for å ta feil beslutninger, men vi har systemer som kan bygge god logikk på tvers av kundeforhold – vi trenger bare grønt lys, forteller han.
Sikkerhet på tvers
Moen Eide forklarer hvordan Tietoevrys antisvindel-systemer fungerer. Systemet er spesielt egnet til å stoppe tilfeller hvor betalingsinformasjon er kompromittert, for eksempel via phishing. I tillegg startet Tietoevry med kortmonitorering i 1997 og har de senere årene utvidet systemet.
– Nå overvåker vi også kontobetalinger og kan se hele bildet. Ofte starter svindelen i én kanal og forflytter seg til en annen, forklarer han.
Han sier at profilene styrkes av at de kan samle data på tvers av kort, konto og 3D Secure-overvåkning.
– Jo større pakke kundene våre velger, jo mer treffsikre blir tjenestene.
Nylanseringer i 2025
Tietoevry utvikler stadig nye systemer, og Moen Eide kan fortelle at de akkurat nå jobber på et system for å avdekke muldyrvirksomhet; et problem som ifølge banker blir verre og verre.
– Vi ser gjentakende mønstre blant yngre personer som lures inn i hvitvaskingsoperasjoner, sier Moen Eide.
Målet er å avvise denne typen transaksjoner i sanntid, forteller han.
– Vi planlegger å lansere dette som en fullverdig tjeneste for hele porteføljen i løpet av året, sier Moen Eide, og legger til at han kan avsløre nok en oppdatering som er på vei:
– Vi jobber også med tokens – betalinger gjennom digitale lommebøker, for eksempel mobilbetalinger. Hvis svindlere klarer å legge til et stjålet kort i en lommebok, tar det lenger tid å stoppe transaksjonen. Nå kan vi identifisere slike tilfeller og stoppe kortet før det i det hele tatt blir lagt til, sier han.
Tietoevry kjører en pilot på dette med en bank nå, og Moen Eide kan melde om gode resultater. Denne tjenesten vil bli rullet ut i 2025, forteller han.
Menneske og maskin
Moen Eide representerer Defence Center-delen av Tietoevry, som er stedet hvor transaksjoner blir analysert 24/7, og mistenkelige kort eller kontotransaksjoner blir fulgt opp etter avtale med bank.
– Vi jobber ikke utelukkende med KI, men kombinerer KI og menneskelig spisskompetanse. Analyseteamet vurderer mistenkelige transaksjoner og optimaliserer systemene i takt med at nye svindelmønstre avdekkes. Sakene som blir opprettet fra analyseteamet følges videre opp av et respons-team som kontakter kunden direkte for verifisering. Noen banker ønsker å gjøre kundeoppfølging selv, mens andre outsourcer dette til oss – vi kan håndtere dette 24/7 eller etter bankens behov, forteller han.
Moen Eide sier at kundedialogen øker kvaliteten som følge av kontinuerlig feedback-loop.
– Vi får vite utfallet av sakene og kan tune systemet etter sluttkontakten med kunden.
Moen Eide forklarer at det er en stor fordel å ha egen programvareutvikling in-house, da dette gir tett samarbeid mellom fagspesialister og systemutviklere.
– Mange av våre nye tjenester er utviklet i tett samarbeid med banker gjennom pilotprosjekter. For eksempel var vi usikre på hvor effektiv 3D Secure-monitorering ville være, men etter et pilotprosjekt ble det tatt i bruk, og nå halverer dette tapene for nye kunder som tar det i bruk, sier han.
Han forteller at rundt 60 prosent sakene som opprettes, viser seg faktisk å være svindel, og at Tietoevry fanger opp over nitti prosent av svindelsakene.
– Bankene rapporterer inn svindel som har gått gjennom systemet, og denne tilbakemeldingen er nyttig, og utvikler oss videre. Nesten åtti prosent av sakene våre stoppes uten tap – enten via autentisering eller ved at den første transaksjonen avvises.
Lokal arbeidsplass
Ifølge Moen Eide har de fleste av Tietoevrys kjernebankkunder også deres svindelovervåkningstjenester. De har dermed en solid markedsandel i Norge, og Moen Eide melder om at de også vokser i Norden.
– Vi har mål om videre ekspansjon i Europa. Vi kan levere tjenester globalt, og mye av dette skjer fra Mo i Rana. Vi har rundt 300 ansatte på kontoret der, hvorav cirka 80 jobber med økonomisk kriminalitet, så vi er en stor lokal arbeidplass, forteller han.
Tietoevry driver opplæring på sine ansatte i et internt akademi, med undervisning på skolebenk før de spesialiserer seg innen analyse, utvikling eller kundeoppfølging. Moen Eide forteller at kundeoppfølgingen krever en profesjonell tilnærming, spesielt i tilfeller der penger allerede har gått tapt.
– Da må kunden håndteres på en profesjonell måte – det er ikke alle som reagerer like godt. Det snakkes mye om KI, men når det gjelder oppfølging av svindelofre, er det menneskelige perspektivet fortsatt uunnværlig.