BETALING

– Vi har bevist at en lommebok basert på kundelojalitet og QR-kode fungerer

Etter fem år på markedet mener Coop å ha bevis nok for at QR-koder kan bli den foretrukne betalingsløsningen for medlemmer.

Andreas Qvigstad, Leder Finansielle tjenester & ID i Coop
Publisert

 Med Norgesgruppens lansering av Trumf Pay i forrige uke, fikk nordmenn enda et mobilt betalingsalternativ å forholde seg til.

I likhet med de andre betalingsappene fra dagligvarekonkurrentene Coop og Rema 1000 betaler man gjennom å skanne en QR-kode i stedet for å tæppe med kort eller mobiltelefon.

Vipps, som for tiden er fullt opptatt med å få ferdigstilt sin egen apputfordrer til Apple Pay, mente at dagligvarekjedenes QR-kode-baserte betalingsalternativ ikke er noen stor trussel for selskapet.

– Å tæppe telefonen og få automatisk gjenkjenning til kundeklubb, er kundeopplevelsens hellige gral, sa Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps, og konkluderte med at enkelhet trumfer kundelojalitet i betalingsøyeblikket.

Milliardvolum

Etter fem år med Coopay har Coop et litt annet syn på mulighetene.

– Vi mener vi har bevist at en lommebok basert på kundelojalitet og QR-kode fungerer, sier Andreas Qvigstad, leder for Finansielle tjenester & ID i Coop til BankShift.

Denne uken kunne nemlig Coop melde at Coopay hadde passert 36 milliarder kroner i transaksjonsvolum siden starten i 2019.

Qvigstad viser også til at de over 1,1 millioner registrerte Coopay-brukerne står for 18 prosent av den daglige medlemsomsetningen.

– Kongstanken har hele tiden vært at vi kan øke kundelojaliteten gjennom å samle alle fordeler; kuponger, medlemsbonus og kjøpeutbytte i en app, som du i tillegg kan betale med ved å skanne en QR-kode, sier Qvigstad.

«Ganske enkelt»

Han mener at kundene ikke lar seg avskrekke av at Coopay ikke har tap-funsjonalitet.

– Å skanne en QR-kode er fortsatt ganske enkelt. Vi opplever at medlemmene blir stadig mer modne for mobilbetaling og at de ser fordelene ved å ha alt samlet i en app slik at de kan legge igjen lommeboken hjemme, fortsetter Qvigstad. 

Til forskjell fra Norgesgruppen som bevisst har valgt bort Visa og Mastercard som betalingsalternativ i Trumf Pay og satset på konto-til-kontobetaling og BankAxept ebetaling, er Coopay basert på betaling med kort.

Det er ikke noe som vil endres når Coopay rundt nyttår også innfører BankAxept ebetaling fra konto, akkurat som Trumf Pay, I Coopay vil det bli lagt til som et betalingsalternativ ved siden av alle de kort som kunden kan legge inn som betalingsalternativ.

Tror ikke Coopay vil miste brukere

Qvigstad frykter heller ikke at andelen betalinger med Coopay vil gå ned nevneverdig når Vipps kommer på banen og de norske bankene åpner opp for Apple Pay.

– Vi ser jo at bruken av Apple Pay og Google Pay i butikkene har økt de siste årene, men så er det dette med å få samlet alt på ett sted. Skal du betale med Apple Pay må du skanne medlemskortet ditt for å få medlemsfordelene, da vinner Coopay.

– Så bruken av Coopay er avhengig av hvor opptatt kunden er av fordelene?

– Det er det. Vi ser at de som bruker Coopay er flinkere til å få nytte av fordelene sine fordi de har alt samlet i appen