BETALING
Vipps Mobilepay tapte over én milliard kroner i fjor
Nå skal betalingsselskapet halvere underskuddet i år, og bli lønnsomt i løpet av neste år. Første steg er å legge ned et kontor og si opp 100 ansatte.
Det første hele årsregnskapet etter fusjonen mellom norske Vipps og danske Mobilepay viser et underskudd på 1,09 milliarder kroner i 2023. Tapet økte med 106 millioner kroner sammenlignet med selskapenes sammenslåtte resultater året før.
I samme periode økte inntektene med 292 millioner kroner, eller 31 prosent, til 1,56 milliarder kroner.
– Vi har vært gjennom et år med konsolidering der vi har bygget en ny plattform, samtidig som vi har driftet hver vår plattform i parallell. Det fører til veldig store kostnader, sier Vipps Mobilepay-sjef Rune Garborg til BankShift.
– Samtidig hadde vi en vekst på 31 prosent i transaksjonsinntekter og hele 36 prosent innen netthandel. Det siste var over all forventning. Vi ser en veldig sterk vekst i bedrifter som tar oss i bruk. Blant nye norske og danske bedrifter på nett, tror jeg nesten alle velger å inkludere Vipps Mobilepay som betalingsalternativ, legger han til.
Skyhøye kostnader
Selskapet var i løpet av fjoråret gjennom store omveltninger, som i vår har kulminert i både nylanseringer og til sist sammensmelting av de to straksbetalingsløsningene på én og samme teknologiske plattform.
Kostnadene har imidlertid vært høye. Regnskapet viser utgifter på 2,7 milliarder kroner i fjor.
– Det er en betydelig effektivitetsgevinst og kostnadsbesparelse å være på én plattform, samtidig som det byr på raskere vekstmuligheter. 2023 var et fusjonsår som koster mye tid og penger. I 2024 får vi se synergiene både i regnskapet og gjennom hva vi leverer til markedet, sier Garborg.
100 får sparken
Ifølge Vipps-sjefen styrer selskapet nå mot å halvere tapene i 2024, og skal oppnå lønnsomhet innen 2026.
For å nå målet, legger selskapet ned sitt kontor i Vilnius, Litauen, som var en del av det danske konsernet før fusjonen. Over 100 ansatte mister jobben.
– Det å legge ned et kontor og redusere bemanningen med 100 kolleger er krevende. Samtidig er vi nødt til å tilpasse oss med en mer konkurransedyktig kostnadsbase, sier Garborg.
I tillegg til lønnsutgifter på over 800 millioner kroner, viser regnskapet at selskapet har store kostnader knyttet til transaksjoner og sekkeposten «andre driftskostnader». Sistnevnte er den største utgiftsposten til selskapet.
Ifølge Vipps vil disse reduseres kraftig allerede inneværende år, grunnet lavere transaksjonskostnader i Finland og sterk reduksjon av konsulentbruk - spesielt i Norge.
Nye inntekter – ny app i Sverige
På den andre siden forventer selskapet at inntjeningen skal ta seg opp, både i eksisterende virksomhet og gjennom nye inntektsstrømmer. I årsrapporten går det blant annet frem at det i fjor ble gjennomført flere overføringer via Vipps til bedrifter enn mellom privatpersoner, noe som omtales som en milepæl for selskapet.
Den største nyheten i år vil nok uansett være såkalt «tæpping» via Vipps, en tjeneste som er under utvikling og planlegges lansert senere i år. Arbeidet med dette gikk i gang straks Apple åpnet for at tredjeparter fikk tilgang til den nødvendige NFC-teknologien i deres enheter, primært Iphone.
I tillegg blir det snart mulig å «vippse» på tvers av landegrensene i Norge, Danmark og Finland, noe som har vært under testing en stund. Vipps Mobilepay skal også lanseres med egen app i Sverige i løpet av året, avslører selskapet.
– Dette og mye mer vil gjøre oss til en komplett nordisk lommebok som kan ta opp konkurransen med verdens største merkevarer som alle har gått inn i betaling. 2023 la grunnlaget for all den forenklingen som kommer fremover, og det har vi gledet oss til helt siden vi startet fusjonsarbeidet, sier Garborg.
Vipps MobilePay opplyser nå å ha 11,5 millioner brukere. I fjor skal det ha blitt gjennomført 1,24 milliarder transaksjoner i Norge, Danmark og Finland med deres tjenester.
LES MER I INTERVJUET MED RUNE GARBORG: