LEDELSE

Handelsbanken øker staben med 25 prosent: Her er sjefens plan for å bevare kulturen

Handelsbanken investerer tungt for å ta andeler i det norske personmarkedet. Det innebærer hyppig rekruttering av folk banken aldri før har hatt i staben. – Krevende, vedgår landsjef Arild Andersen.

Arild Andersen er administrerende direktør i Handelsbanken Norge.
Publisert

– Med så store satsinger som vi gjør nå, påvirker det hele organisasjonen, sier Arild Andersen, landsjef for Handelsbanken i Norge.

I løpet av høsten har banken økt staben med omkring 25 prosent, fra rundt 800 til drøyt 1000 ansatte. Det er mange teknologer, men også alt fra rådgiverkorpset til HR, antihvitvask og markedsavdelingen er styrket.

Bakgrunnen er den relativt ferske satsingen på privatmarkedet, som virkelig fikk fart på seg da banken tidligere i år kapret både Tekna- og Akademiker-avtalen fra Danske Bank, i forbindelse med deres retrett i segmentet og det påfølgende salget av porteføljen til Nordea.

Handelsbanken har en nokså beskjeden markedsandel i det norske personmarkedet i dag, på omkring tre prosent - hvorav brorparten av kundene har det Andersen beskriver som «kompleks økonomi», som i denne sammenhengen gjerne betyr solid topplinje.

For noen år siden inngikk banken en avtale med fagorganisasjonen Juristforbundet, som jaktet en bankavtale uavhengig av moderskipet Akademikerne, for sine 21.000 medlemmer. Da sistnevntes medlemsmasse også kom i spill i sommer, lot Handelsbanken ikke sjansen gå fra seg. 

Nå forbereder banken seg på å tilby sine banktjenester til ytterligere 207.000 medlemmer fra nyttår, deriblant leger, psykologer, ingeniører og økonomer med minimum en mastergrad å vise til.

Bankshift får opplyst at banken ikke opererer med et konkret måltall for markedsandel, men forstår at man internt i Handelsbanken ser for seg å doble markedsandelen i privatmarkedet i løpet av et par-tre år, og nå investeres det tungt i kompetanse som skal ta banken dit.

– De kommer fra konkurrerende banker og fra finans, men også fra helt andre miljøer. Vi har rekruttert mye teknologikompetanse, sier han.

Onboardingen

Handelsbanken er sett på som en nokså konservativ bank. Det kan man blant annet se i kredittgivning, eller i motvilligheten til å redusere antallet filialer mens konkurrenter har svingt øksa, selv om også Handelsbanken er nede i 38 kontorer mot toppen på 52.

Nå bygger banken blant annet opp en helt ny intern teknologiavdeling, som representerer et skifte fra tidligere, da slikt helst ble kontraktert ut. Den digitale kundeopplevelsen skal utvikles "inhouse". Det er også til denne avdelingen det kommer flest nye hoder.

– Vi har også hevet oss i det å ta inn nye kollegaer. Det handler om hvordan vi tar imot og lærer opp disse menneskene. Ikke i fagene de er ansatt for å bekle rollene i, men mer om hva banken står for, hva kjerneverdiene er, og hvordan vi skal jobbe sammen, sier Andersen.

– Vi er en veldig kultur- og verdibasert organisasjon. Hvordan vi tar inn de nye, er viktig, kompetanseløpet underveis likeså, men like viktig er det at man har ledere som lever kulturen, og som i det daglige får om bord alle de nye medarbeiderne.

Troen på den enkelte

– Dere vil gjerne beholde deres veletablerte kultur, men samtidig gjør dere mye nytt, som vel krever at den videreutvikles? 

– Man snakker jo ofte mye om mangfold. Jeg kjenner jo veldig på at det vi nå gjør, i første rekke er ny kompetanse for banken som vi ikke har hatt veldig mye av før, og det er mennesker med litt annen bakgrunn - på veldig mange områder. Så dette er med på å utvikle banken.

– Vi skal sørge for at det desentrale og troen på hver enkelt av oss er en grunnleggende kjerne som vil ligge der uansett. Men så tror jeg at mange av de nye også vil være med på å sette preg på utviklingen av Handelsbanken Norge, men innenfor noen faste, veldig verdibaserte ting. 

Mer enn øyet ser

Handelsbanken har blant annet rekruttert fra fintech-bedrifter, også små selskaper der gründerånden lever i beste velgående.

– Det er ulike måter å jobbe på. Hvordan går dere frem for å møte hverandre?

– Spesielt i teknologimiljøet jobber vi veldig agilt. Vi jobber i små team, med et tempo og en arbeidsmetodikk andre deler av banken ikke har erfaring med, og som kanskje heller ikke er riktig der. Det handler om at i enkelte av miljøene jobber vi på en helt annen måte enn vi gjør på kontor, der vi møter kunden. Det blir et helt annet arbeidssett.

– Det handler vel om å ta inn over seg begge deler. I enkelte miljøer jobber man annerledes, og det er viktig for å holde fremdrift, tempo, ta frem nye kundeløsninger, og dekke kundebehovet hele veien.

– Så endringene i Handelsbanken er større internt nå, enn det kunden ser?

– Det er nok helt riktig. Men det de vil se, er nok et høyere tempo i forhold til bedre og raskere leveranse på både tjenester fra hovedkontoret og kundeløsninger.

«Walk the talk»

Ifølge Andersen er det et fåtall av de mange nyrekrutterte som har sluttet i løpet av kort tid, og hevder at interne undersøkelser tilsier at de ansatte stiller seg bak det banken selv kaller «endringsreisen».

– Det er alltid krevende å ta inn så mange. Derfor er vi veldig opptatt av det kulturelle, å få de nye til å kjenne seg hjemme i en stor solid bank med kjerneverdier, og samtidig anerkjenne at de bringer inn ny kompetanse som banken er avhengig av.

– Hvordan gjør dere det, rent praktisk?

– Det handler om kompetanseløp og opplæring, og så er jeg den typen som tror på “walk the talk”. Man må være til stede, være ute og snakke med folk på forskjellige arenaer. Ved å vise dem i hverdagen hva vi vil skal kjennetegne oss som arbeidsgiver, hvordan vi skal jobbe sammen, det tror jeg på. Jada, man kan høre det på et eller annet opplæringstiltak, men å leve det - gå foran, være ute og vise det, det er der kraften ligger.

– Da trenger man ledere i hele systemet, som gjør det?

– Absolutt. Derfor er vi veldig opptatt av at vi klarer å kombinere den grunnleggende kulturen gjennom å være veldig bevisst på at gode ledere i banken settes sammen med den nye kompetansen. Vi må ha en rød tråd, en kjerne i lederskapet.

Større miljøer

Handelsbanken har i dag 38 bank-kontorer i Norge. Med satsingen på privatmarkedet etableres det ingen nye, men det skal heller ikke i denne runden med fornyelse legges ned flere. Noe samlokalisering har det likevel blitt, for eksempel i Bergen, der fem mindre kontorer har blitt til tre mellomstore.

– Vi samler kompetansen. Det er lettere å bygge kompetanse til å møte kunder i litt større miljøer, og så er det litt lettere å rekruttere inn god kompetanse til litt større miljøer, men uten å miste det at man sitter i markedsområdet hvor kundene er.

– Vi blir flere på kontorene. Det er fordi vi tror på helheten. Det digitale er en del. Men personlig og kompetent rådgivning nær kundene, med fullmakter og kompetanse, det tror jeg står seg inn i en lang fremtid. Kundemøtet er det det handler om. Om det skjer digitalt eller på kontoret, det tilpasser vi oss etter hva kunden vil ha, men det er ambisjonen om å være best på kundemøtet som speiler alt vi gjør.