FINANSKLAGENEMNDA
Passrot førte til at DNB kastet ut kunde de hadde hatt i over 40 år
DNB kastet ut kunde fordi de ikke fikk tilsendt legitimasjon av en kundes – så viste det seg at banken hadde en kopi av mannens pass.
Etter et over 40 års kundeforhold kastet DNB ut en kunde. Mannen
bodde i USA og da kundeforholdet røk, så mistet også mannen BankID-avtalen som han
trengte til å komme i kontakt med Nav og andre offentlige organer i Norge.
På tross av at DNB hadde sendt flere BankID-kodebrikker til mannen i USA, så sendte de et brev til kontaktadressen de hadde på mannen i Norge i april 2022. I brevet ba de han legitimere seg på nytt. Det var mannens datter som bodde på adressen, og hun videresendte kravet om legitimasjon til mannen som lå på sykehus i USA. Han sendte dokumentasjonen til banken, men etter fristen i juni. Dermed avsluttet banken kundeforholdet.
DNB mener på sin side at de var forpliktet til å avslutte kundeforholdet da de ikke mottok oppdatert legitimasjon og kundeopplysninger fra kunden. Banken anså mannen som en passiv kunde fordi han ikke hadde gjennomført transaksjoner på kontoene det siste halve året før de kastet ham ut.
Nå har nylig Finansklagenemnda avgjort at banken ikke hadde rett til å kaste ut mannen som kunde. At banken ikke får inn dokumentasjon er saklig grunn for oppsigelse av kundeforholdet, men under behandlingen av saken kom det frem at banken hadde en kopi av mannens pass.
– Det fremgår av sakens opplysninger at DNB på oppsigelsestidspunktet var av den oppfatning at de ikke hadde kopi av kundens pass hos seg. Etter oppsigelsen ble det avklart at foretaket likevel hadde kopi av klagerens pass. I e-post fra banken sendt i januar 2023 heter det at foretaket har funnet en løsning med klagerens norske pass «som allerede lå gjemt inne i systemene våre», skriver Finansklagenemnda i sin avgjørelse.
Nemnda fastslår at det sentrale faktiske premisset for oppsigelsen var uriktig og konkludere med at oppsigelsen av kundeforholdet, herunder BankID-avtalen, ikke er gyldig.