FINANSKLAGENEMNDA

SB1 Østlandet kastet ut kunde – må betale 100.000 kroner

Sparebank 1 Østlandet må betale 100.000 kroner etter at de kastet ut en kunde.

Sparebank 1 Østlandet
Publisert

En kunde i Sparebank 1 Østlandet mottok mange transaksjoner på flere titalls tusen kroner og noen på opp mot én million kroner fra sin kjæreste på Kypros. Banken spurte om midlenes opprinnelse og mente at kunden ikke framla god nok dokumentasjon. Dermed avviklet de kundeforholdet i slutten av 2022. I starten av 2024 avgjorde Finansklagenemnda at dokumentasjonen var god nok og at oppsigelsen var usaklig.

– Nemnda forstår saken slik at beslutningen om oppsigelse først og fremst skyldes usikkerhet om opphavet til de midlene som er videreført fra kjæresten til klageren, og tvil om betalinger fra klageren til ansatte. Det er lagt frem skattedokumentasjon om kjærestens skatt til Kypros. Nemnda kan ikke betvile holdbarheten av dokumentasjonen, skrev nemnda i sin avgjørelse.

Men punktum i saken var ikke satt. Kunden hadde hyret inn advokater og ville ha utgiftene dekket. Etter at Finansklagenemnda hadde avsagt sin første avgjørelse, leverte kunden en advokatregning til banken på 313.344 kroner. Banken strakte seg til at de kunne dekke 30 prosent og dermed endte partene i en ny runde i Finansklagenemnda. Denne gangen vant banken frem med sitt synspunkt.

– Nemndas syn på omkostningsoppgaven er at den viser et mer omfattende arbeid enn det som er rimelig og nødvendig i saken. Nemnda vil ikke peke på bestemte poster som bør reduseres, ut over det som er nevnt om at nemnda kan forutsettes å kjenne rettsområdet og sin egen praksis, skriver Finansklagenemnda i den ferske avgjørelsen.

Dermed ble erstatningssummen satt til 100.000 kroner. Det er i overkant av 30 prosent av det kunden ville ha dekket.

Denne artikkelen er basert på to avgjørelser fra Finansklagenemnda, FinKN  2024-68 og FinKN 2024-68