SIKKER KONTO-SVINDEL

Svensk dom: Nordea slipper unna erstatning i «sikker konto»-svindel

Saken ankes nå videre i det svenske rettssystemet.

Nordeas hovedkontorer i Oslo.
Publisert Sist oppdatert

I Sverige er en såkalt «sikker konto»-svindel oppe for retten, ifølge den svenske avisen Dagens Nyheter. I dommen, som ble avsagt i ettermiddag, blir det klart at Nordea ikke trenger å betale erstatning til kunden som ble svindlet.

«Overføringen er utført på kundens anmodning. Banken er derfor ikke forpliktet til å gjenopprette kundens konto», skriver Stockholms tingrett i sin dom.

Assisterende forbrukerombudsmann, Kristofer Johannesson, sier at dommen vil bli anket.

– Dette er forbrukerens oppfatning, og Konsumentombudsmannen (KO) deler den fullt ut, så vi vil ta dette til neste instans, sier han.

Dom avsagt i 2022

Felles for alle «sikker konto»-sakene er at de begynner med at en bankkunde svindles ved å overtales til å overføre penger til en «sikker konto», som viser seg å være falsk. Dette er en svindeltype som brer om seg i Norge, og som vi også ser mye av i nabolandet.

Disse sakene har aldri vært prøvd i rettssystemet i Norge. I Sverige ble det under sommeren 2022 avsagt en høyesterettsdom som slo fast at en transaksjon utført av en bedrager ved hjelp av personopplysninger og koder til Bank-ID, skulle anses som ugyldig selv om offeret selv utleverte opplysningene. 

Banken måtte erstatte kunden, og saken har satt presedens for vurderingen av lignende saker siden da, ifølge Dagens Nyheter.

Den norske avdelingen til Nordea har tidligere uttalt til BankShift at de ikke kan utelukke at de vil ta slike saker til domstolene i fremtiden, skulle de oppstå i Norge.

Overførte til «sikker konto»

I denne saken har den berørte mannen ikke gitt ut noen opplysninger eller koder til bedrageren. Han ble lurt til selv å overføre nesten 100 000 svenske kroner til bedragerens konto i troen på at han snakket med bankens sikkerhetsavdeling.

KO argumenterer for at transaksjonen er ugyldig og at bankkunden som ble rammet av bedrageriet, skal kompenseres fullt ut. I tillegg ønsker de å få vurdert hva slags ansvar banken har for å gripe inn ved svært avvikende kundeadferd.

Finansklagenemnda har tidligere uttalt seg til BankShift at de ikke ser at det å redde pengene skal være en gyldig transaksjon.

MER OM SIKKER-KONTO-SVINDEL: