EPSI

Kron på topp og DNB på bunn i ny kundeundersøkelse

For fjerde gang gjennomfører EPSI en kundetilfredshetsundersøkelse på spare- og investeringstjenestene i Norge.

Kundetilfredshet for spare- og investeringstjenester i 2024 fra EPSI.
Publisert Sist oppdatert

I en fersk studie fra EPSI på leverandører av spare- og investeringsløsninger skriver selskapet at det er store forskjeller mellom leverandørene når det kommer til kundetilfredshet.

Kron topper årets liste og får de beste tilbakemeldingene, mens DNB havner på bunnen.

– Tilbakemeldinger som dette gir oss enda mer energi i arbeidet med å gjøre investeringer tilgjengelig for alle. Tusen takk til kundene, sier leder for personmarkedet i Storebrand, Camilla Leikvoll til BankShift.

Samtidig skriver EPSI at norske kunder nå opplever seg selv som mer kompetente innen investering og sparing enn hva tilfellet var i fjor. Totalt sett er resultatene stigende innen kundetilfredshet i bransjen.

– Den positive verdiutviklingen smitter over på tilfredsheten med leverandørene. Det styrker tilliten til både sparevalgene som er tatt og til leverandørene, sier senior forretningsutvikler Sindre Brochmann i EPSI Norge.

I Storebrand melder de om mange nye kunder i Kron-appen den siste tiden.

– Kron har aldri fått flere nye kunder enn i år, og mer enn en tredjedel av kundene kommer gjennom anbefalinger fra venner og familie. Det er en god tillitserklæring, sier Leikvoll.

Kunnskap er nøkkelen

Studien til EPSI peker på at det er en sammenheng mellom kunnskap og tilfredshet. Til tross for at det er flere som svarer at de har økt forståelse for spareproduktene sammenlignet med tidligere år, er det fortsatt mange som oppgir at de har lav kompetanse. 

– God informasjon og opplæring er viktig for å skape engasjerte og fornøyde kunder i denne bransjen. Her har bransjen fortsatt et stort forbedringspotensial, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge.

Noe man har hatt fokus på for å nå toppen, skal vi tro Storebrand og Leikvoll.

– I Kron-appen har vi fokus på å skape engasjement, kunnskap og mestring. Målet er at det skal være morsomt, lønnsomt og enkelt å spare., sier Leikvoll

Gjennom høsten har 2000 personer som har penger investert i fond, aksjer eller andre verdipapirer blitt intervjuet om hvor fornøyde de er med sine leverandører av spareløsninger. Dette er den fjerde målingen EPSI har gjort av denne typen tjenester. De foregående årene har gjennomsnittsscoren vært på 65,6, 62,7, 64,5, og i år, 65,7.

Tror DNB påvirkes av bank-tilfredsheten

I tillegg til at Kron topper listen, skriver EPSI at Nordnet er åretes klatrer, og kommer på en andreplass, mens Handelsbanken får skryt for sine gode rådgivere, og tar dermed tredjeplassen. 

– Kron imponerer med brukervennlighet og oversiktlige løsninger, samt relevant informasjon. Dette treffer godt i et marked der kundene etterspør både enkelhet og god kundekommunikasjon, sier Brochmann. 

Selv om DNB havner på bunnplasseringen i årets undersøkelse, påpeker Høst at scoren er god.

– DNB får relativt gode tilbakemeldinger på sine løsninger og det brede utvalget av spareprodukter, men havner likevel nederst når kundene setter karakter. Resultatene i denne målingen påvirkes trolig også av kundenes generelle opplevelse av DNB som bank, siden mange samtidig er bankkunder, sier Høst.

Hør blant annet BankShifts podcast om årets EPSI-undersøkelse her: