SVINDEL OG BEDRAG
Langt flere bedragerier ble anmeldt i fjor – en ny løsning kan få tallet til å skyte i været
25.951 bedragerier ble anmeldt i 2023. Nesten én av ti anmeldelser til politiet gjelder svindel og bedrag. Fremover kan tallet bli langt høyere.
– Det er store tall, særlig når vi vet at det også er store mørketall på området, sier Økokrim-sjef Pål Lønseth i en pressemelding.
BankShift har flere ganger omtalt den stor økningen med svindel og bedrag, som i stor grad rammer norske banker.
I en fersk trusselvurdering mener politiet at dette grenser til et samfinnssikkerhetsproblem, og i et påfølgende intervju med BankShift oppfordret avdelingsleder for Financial Cyber Crime Center hos DNB, Sebastian Takle, til mer samarbeid mellom aktørene i bransjen og myndighetene.
MER OM SVINDEL OG BEDRAG
-
235.000 nordmenn bytter bank i helgen – advares mot svindelforsøk
-
Svensk dom: Nordea slipper unna erstatning i «sikker konto»-svindel
-
DNBs kommunikasjon rundt Olga-svindel får internasjonal oppmerksomhet: Slik jobbet de
-
Svindeljeger advarer mot nye angrep: – Vil bli verre og verre
-
Visa la nesten 10 milliarder kroner på bordet for antisvindel-teknologien: Nå vurderer flere norske banker KI-løsningene til britiske Featurespace
Nå jobber politiet med en nasjonal løsning som skal gi privatpersoner og næringslivet mulighet til å levere digitale anmeldelser av bedragerier. Hittil har man vært nødt til å møte opp for å gjøre dette.
Med en digital løsning for innlevering av bedragerianmeldelser, forventer Økokrim at antall anmeldelser vil øke betydelig – og at det vil gi bedre oversikt over mørketallene.
– Vi håper at denne tekniske løsningen vil senke terskelen for å anmelde nettbedragerier. Digitale anmeldelser vil gi oss bedre datakvalitet og politiet kan analysere og automatisere behandlingen av det store omfanget av anmeldelser på en effektiv og tilfredsstillende måte, sier Lønseth.
Det er ikke klart når løsningen vil være på plass. I pressemeldingen opplyses det at politiet vil starte utprøving av løsningen så snart de kan være sikre på at anmeldelsene kan leveres på en sikker måte.
Stor sak under opprulling
Oppklaringsprosenten i bedragerisaker er kun på 24 prosent i 2023, som er omtrent to prosent nedgang fra 2022.
Det er imidlertid mulig å oppklare mange anmeldelser dersom man finner frem til de som står bak og organiserer bedrageriene, mener Økokrim. En etterforskning som pågår nå, ser ut til å kunne løse 141 enkeltanmeldelser, skrives det i meldeingen. I samme sak er det identifisert ytterligere 282 fornærmede over hele Norge, etter at etterforskningen startet.
– En etterforskning hos oss har potensiale for å løse mange saker, siden bedrageriene ofte foregår organisert, og bakmennene er gjerne i utlandet. Derfor kan ikke politiet se på hver enkelt anmeldelse. Vi ønsker å jobbe med bedragerilovbrudd på en mer helhetlig måte, og mener dette er veien å gå for å forebygge og bekjempe denne formen for kriminalitet, sier Lønseth.
Satsing på Gjøvik
Økokrims bedragerienhet på Gjøvik er under etablering. Økokrim er i gang med større etterforskninger, og det er forventet at bedragerienheten er fullt operativ høsten 2024. Enheten skal også jobbe med å utvikle teknologi for å forebygge og avdekke digitale bedragerier.
Nylig ble det kjent at DNB flytter 340 ansatte inn under samme tak i samme by.
Banksjef i DNB på Gjøvik, Cecilie Bjøralt, skriver i en epost til BankShift at dette ikke har direkte sammenheng med bedragerienheten, men legger til:
– Svindel er et viktig innsatsområde for oss uansett hvor i landet vi har kontor.