BANKID

Narvik Sparebank mistet kunde – tvunget til å opprettholde BankID-avtale

En kunde flyttet mesteparten av kundeforholdet til en ny bank som ikke tilbyr BankID – så det må den gamle banken fortsette å levere.

Narvik Sparebank.
Publisert

I fjor mistet Narvik Sparebank en kunde som flyttet innskuddene sine til en bank med mer fordelaktige betingelser. Narvik Sparebank sendte dermed et varsel om at BankID-avtalen ville bli oppsagt. Det motsatte mannen seg fordi banken han hadde flyttet til, ikke tilbydde BankID.

Narvik Sparebank mener at bankbytte, sikkerhets- og oppdateringsbehov av kundeinformasjon, samt nødvendig kundegrunnlag for sikkerhetsautentisering, gir dem rett til å si opp avtalen.

Bankens avgjørelse ble klaget inn til Finansklagenemnda. I saksprosessen kom det frem at mannen fortsatt hadde et låneforhold hos banken, men det var uklart om det var personlig eller som medeier i et borettslag. Finansklagenemnda har aldri avgjort en slik sak før og finansavtaleloven har ikke regler som gjelder separat oppsigelse av avtale om BankID fra bankens side. Det skriver nemnda i sin avgjørelse. Nemndas flertall understreker at finansavtaleloven krever saklig grunn for oppsigelse av tjenester.

– I denne saken er det opplyst om et langvarig kundeforhold, uten at det er nevnt spesielle problemer som kan tilsi særlig behov for å knytte BankID til et fortsatt mer omfattende kundeforhold. I andre saker kan det være annerledes. Flertallet konkluderer med at foretakets oppsigelse av klagerens BankID ikke er berettiget, skriver flertallet i sin begrunnelse.

Mindretallet bestående av bransjerepresentanten er enig i at banken ikke kan si opp BankID-avtalen og begrunner det med at mannen fortsatt har et lån hos banken.