TEKNOLOGI
Sparebank 1 var nede tre ganger på få dager
Samtlige kunder har vært rammet av gjentatt nedetid i de digitale tjenestene til Sparebank 1 de seneste dagene. Bankalliansen har «alle nødvendige ressurser på saken».

Oppdatert: Tjenestene til Sparebank 1 var tilbake i drift rett før klokken 13.30 mandag 28. april.
Torsdag ettermiddag var de fleste digitale tjenester knyttet til Sparebank 1 nede, noe BankShift rapporterte. I løpet av helgen var flere tjenester nede igjen, og mandag formiddag gikk det nok en gang ikke an å logge inn i appen.
Ustabiliteten bekreftes av nettsiden Downdetector, som samler inn og formidler brukerproblemer med en rekke tjenester. Kunder fra hele landet rapporterte om problemer mandag, både med nettsider og app.
Nedetiden har ulike årsaker, ifølge Tone Mesna, kommunikasjonssjef i Sparebank 1 Utvikling.
– I helgen skyldes det et planlagt vedlikehold fra Tietoevry som gikk litt over tiden. Det vi ser nå er tekniske porblemer på lik linje med det vi så på torsdag. Vi jobber med å finne rotårsak til problemene, skriver hun i en SMS til BankShift.
Hun bekrefter at alle de rundt 1,2 millioner Sparebank 1-kundene var rammet av nedetiden.
– Vi beklager overfor dem, og har alle nødvendige ressurser på saken, skriver hun.
Ifølge Downdetector hadde også Vipps utfordringer mandag formiddag.
LES OGSÅ: