VAREMERKE

Nok en aktør vil bli hele Norges sparebank

Sparebank 1 søker nå om å få registrere varemerket «Sparebank 1 Norge», kun få måneder etter at Sparebanken Vest registrerte «Sparebanken Norge» hos Patentstyret.

Sparebanken Norge vs. Sparebank 1 Norge kan bli en spennende kamp om hvem som skal gjøre «Alt for Norge».
Publisert Sist oppdatert

Sparebank 1 har søkt om retten til å varemerkeregistrere to varianter av det kombinerte merket «Sparebank 1 Norge»  – et varemerke med tilhørende logo. Det går frem av Patentstyrets register.

– Sparebank 1 er en unik merkevare som vi har bygget i snart 30 år. Vi har flere varianter av Sparebank 1-merkevaren, og dette er ytterligere en variant vi ønsker å sikre oss, sier direktør for marked og distribusjon i Sparebank 1, Cecilie Andrésen.

– Sparebank 1 har lokal tilstedeværelse i hele Norge, og derfor er det viktig for oss å sikre både nåværende og mulige fremtidige varemerker og varianter av disse, forklarer hun.

Hvis du mener å ha lest denne nyheten før, kan det være fordi manøveren er til forveksling lik varemerket Sparebanken Vest fikk godkjent tidligere i år, nemlig «Sparebanken Norge». Det er tydelig at kappløpet om å bli Norges største sparebank for alvor er i gang.

BankShift har væt i kontakt med konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth, som ikke ønsker å kommentere saken.

Sparebank 1 søker om å patentere «Sparebank 1 Norge» i to forskjellige versjoner.

Fikk avslag

BankShift kunne i sommer avsløre at Sparebanken Vest hadde fått godkjent varemerket Sparebanken Norge, etter å først ha fått avslag fordi merkevaren var for generell. 

Da banken opprinnelig fikk avslag i mai, sa Knut Andreas Bostad, seksjonssjef for design og varemerke i Patentstyret, til BankShift at denne merkevaren var for generell til å kunne registreres med enerett.

– Varemerket «Sparebanken Norge» er for generisk, og det er beskrivende for tjenesten: det er en sparebank i Norge, sa Bostad den gang til BankShift.

Da Vest la på en logo og søkte på nytt, fikk banken godkjent varemerket som både et såkalt figurmerke og et som kalles kombinert merke. 

Se faktaboks om forskjellige varemerker lenger ned i saken.

To varianter

Det kan virke som om Sparebank 1 har lært av Vest sine feil, for banken har valgt å gå rett på en søknad med logo, og har attpåtil laget to forskjellige varianter av merkevaren.

– Et varemerke har én funksjon: det skal gjøre det mulig for en forbruker å skille de forskjellige tilbyderne fra hverandre, sa Bostad fra Patentstyret til BankShift i mai. 

«Sparebanken Norge» og «Sparebank 1 Norge» er to relativt like merkevarer, og det gjenstår å se om Patentstyret vil godkjenne det nye merkevare-forsøket, eller om det oppleves for likt det som Vest fikk godkjent i sommer. 

Varemerke

  • Et særegent kjennetegn for varer og tjenester. 
  • Kan blant annet bestå av navn, ord, logo og figur:
  • Ordmerke: består av ren tekst, som ord, bokstaver eller tall.
  • Figurmerke: Består av figur-/logoelementer uten tekst.
  • Kombinert merke: En kombinasjon av tekst og figur.
  • Et varemerke kan registreres bare dersom det er egnet til å skille egne varer og/eller tjenester fra andres.
  • Eksklusivretten varer i ti år, og kan fornyes hvert tiende år et ubegrenset antall ganger.

Informasjon fra Patentstyret

LES OGSÅ: